onsdag 8. november 2017

Портрет Хуэй Го. XIV век, Национальный Музей, Токио. Хуэй Го (кит. 惠果, яп. Кэйка; 746-805) – выдающийся буддийский монах, седьмой патриарх эзотерического буддизма., в 765 году он стал учеником самого мастера (ачарьи) Амогхаваджры, который посвятил его в учение Ваджрашекхара-сутры, и провёл с ним ритуал абхишека.

Abhisheka or Abhishekam (Devanagari: अभिषेक abhiṣeka) is a Sanskrit term akin to puja, yagya and arati that denotes: a devotional activity; an enacted prayer, rite of passage and/or religious rite. Within this range of senses, abhiṣeka is common to all Dharmic faiths such as Hinduism, Buddhism and Jainism. Indo-Tibetan Buddhism
Main article: Empowerment (Tibetan Buddhism)
List of Abhiseka initiates in 812 at Takaosan-ji (高雄山寺)
In the Indo-Tibetan Buddhist tradition, an abhisheka can be a method for performing esoteric transmission, a way to offer blessings of a lineage to participants, or it can be an empowerment to begin a particular meditation practice.
It originally was used as a consecration rite. Water from the four oceans was poured out of golden jars onto the head of the royalty. It was used during the monarch's accession ceremony and also his investiture ceremony.
Tantric Buddhism
The abhiseka rite is a prelude for initiation into mystical teaching. There are four classes of abhiseaka, each being associated with one of the four Tantras. They are master consecration, secret consecration, knowledge of prajna, and the fourth consecration.
Shingon Buddhism
The Abhiseka Ritual (灌頂 kanjō) in Shingon Buddhism is the initiation rite used to confirm that a student of esoteric Buddhism has now graduated to a higher level of practice. The kanji used literally mean "pouring from the peak", which poetically describes the process of passing on the master's teachings to the student. The rite was popular in China during the Tang Dynasty, and Kukai, founder of Shingon, studied there extensively before introducing this rite to the Japanese Buddhist establishment of the time. A separate initiation rite exists for the general public called the kechien kanjō (結縁灌頂), and symbolizes their initiation into esoteric Buddhism. This rite is generally only offered at Mt. Koya in Wakayama Prefecture in Japan, but it can be offered under qualified masters and under proper auspices outside Japan, albeit very rarely.
The Shingon rite utilizes one of the two Mandala of the Two Realms, depending on the occasion. In esoteric ritual, after the student receives the Samaya precepts, the teacher of the esoteric Buddhism assumes the role of the teacher, usually Mahavairocana Buddha, while the master and student repeat specific mantras in a form of dialogue taken from esoteric Buddhist sutras. The student, who is blindfolded, then throws a flower upon the Mandala that is constructed, and where it lands (i.e. which deity) helps dictate where the student should focus his devotion on the esoteric path. From there, the student's blindfold is removed and a vajra is placed in hand.
Портрет Хуэй Го. XIV век, Национальный Музей, Токио. Хуэй Го (кит. 惠果, яп. Кэйка; 746-805) – выдающийся буддийский монах, седьмой патриарх эзотерического буддизма., в 765 году он стал учеником самого мастера (ачарьи) Амогхаваджры, который посвятил его в учение Ваджрашекхара-сутры, и провёл с ним ритуал абхишека. Имя Хуэй Го было настолько широко известно, что к нему приезжали ученики из разных стран - Кореи, Японии и даже с острова Ява. Самым известным среди них стал японец Кукай, который в августе 805 года, за четыре месяца до кончины учителя, получил от него сокровенные знания и прошёл ритуал абхишека. В декабре 805 года Хуэй Го скончался в своей резиденции в Восточной пагоде монастыря Цинлунсы. Хуэй Го не оставил после себя никаких письменных трудов. По всей вероятности, он занимался исключительно изустной передачей тайных знаний. О его религиозно-философских воззрениях известно благодаря трудам его ученика Кукая, который продолжал и развивал далее идеи своего учителя. Эзотерический буддизм не имел долгой традиции развития в Китае, он продержался там чуть более ста лет, так и не сформировавшись в отдельную школу. Но учение Хуэй Го получило развитие в Японии, где его ученик Кукай, названный им в завещании «учителем Двух Тайных Алтарей», основал секту Сингон, имеющую долгую и богатую историю.
Абхише́ка (abhiṣeka «омовение», «окропление») — санскритский термин, которым в индуизме и других индийских религиях называют ритуальное омовение и умащения мурти. С появлением буддизма популярный обряд абхишека стал осуществляться и в этой религии. Новое религиозно-философское содержание требовало новых форм ритуала; неизменным осталось омовение водой. В раннем буддизме обряд абхишека исполняли при церемонии допущения к клятве-обету «правраджья» («выход», то есть отречение от мирской жизни), и в инициации «упасамада» («прибытие», то есть вступление в члены сангхи или монастыря). В этих целях абхишека до сих пор практикуется всеми школами буддизма. Особенную роль обряд играл в тантрическом буддизме, где он считался ничем не заменимым средством. Адепт, стремящийся достичь самых высших состояний, не мог обрести соответствующую силу и возможность, если он не прошёл этот обряд.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar